En nyutviklet sensorboks er nå montert på alle SJs togsett av Type 93, som Norske tog eier. Skandinavias største togoperatør SJ roser løsningen – som gir sikrere drift og et bedre tilbud til kundene.
– Mantenas nye batteriovervåkingsløsning har vært testet i lengre tid og fungerer over all forventning, sier Erik Suul Comerford, ansvarlig for materiellopfølging i SJ Norge.
Han fortsetter:
– SJ vil rette en stor takk til Mantena og Norske tog for godt samarbeid. Vi ser fram til bedre tilgjengelighet og punktlighet i 93-flåten, som kommer de reisende til gode.
Sensorer gir varsel
Togene av Type 93 har hatt utfordringer med varmgang i batteripakkene, noe både SJ, Norske tog og Mantena har jobbet sammen for å løse. For batterier som blir overopphetede, kan både forstyrre togdriften, gi forsinkelser og i verste fall være brannfarlige.

En viktig del av løsningen er sensorboksene som Mantena på Marienborg i Trondheim har utviklet. De siste månedene har disse blitt installert på samtlige av de 15 togsettene, som går i trafikk på Raumabanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.
Boksen er en såkalt PLS – programmerbar logisk styring – som er plassert ved hver batteripakke, i begge ender av togsettene.
– Boksen er utstyrt med temperatursensorer som varsler dersom batteriene blir for varme, eller er utenfor definerte grenseverdier. I tillegg har den sikringer som kobler ut det aktuelle batteriet dersom det blir overopphetet, forklarer vedlikeholdsingeniør Torgrim Gjelsvik – som sammen med kollega Vegar Røe har utviklet de innovative sensorboksene.
Batteriovervåkingen regulerer også batterispenning og -lading, som gir færre feil i batterisystemet.

Ser fram til parkering innendørs
– Den nye batteriovervåkingen gir en bedre overvåking og automatisering for konduktører og lokførere i SJ som har T93 som arbeidsplass, påpeker Comerford i SJ.
Og mens togsettene tidligere har måttet parkere utendørs som følge av risikoen for varmgang, kan de nå gå en langt mer behagelig vinter i møte.
– Driftspersonellet vårt i Mosjøen og Bodø ser fram til å kunne hensette T93 innendørs på lokstallen i Bodø denne vinteren, slik at snø og is tines av togsettet i driftspauser, fastslår Comerford.
Geir Helge Austberg, prosjektleder i Mantena, er svært fornøyd med det gode samarbeidet med SJ og Norske tog – som nå har resultert i en vellykket løsning til det beste for alle.
– Løsningen gir økt sikkerhet, noe som kommer alle parter til gode. At vi nå kan ta togene inn på verkstedet, gjør i tillegg at vi unngår mange følgefeil som skyldes kulde. Det gir også økonomiske fordeler.
Vil du vite mer om denne innovative løsningen? Ta kontakt med Thomas Ørbakk i Mantena:
thomas.orbakk@mantena.org
Tlf.: (+47) 982 32 128
